A legnehezebb kérdés. A válasz mindig függ attól, hogy ki kérdezi (milyen korú, milyen habitusú ember) és hogy milyen paramétereket tartalmaz a szövettani lelet; és persze még számtalan más dologtól: milyen gyógymódokban hisz, nyitott-e a holisztikus gondolkodásmódra, vagy csak a kemoterápiában és a szikében hisz.
Szóval úgy állok neki ennek a bejegyzésnek, hogy tudom, nem is lehet erre a kérdésre tisztességesen válaszolni, úgy hogy mindenki megtalálja benne a maga igazságát.
Az egyik előző blogban feltettem a kérdést, hogy mennyire térjek ki a részletekre, amit néha nem hangsúlyozok ki feltétlenül. A hozzászólók és azok is, akikkel ezt szóban beszéltem meg, egyhangúlag arra voksoltak, hogy ne hallgassak el semmit. Íme.
1. Ádám: in situ melanomát távolítottak el róla, amit szűrés során fedeztek fel rajta, ő nem is tudott semmiről. Derült égből villámcsapás a diagnózis, megrémül, amikor utána olvas a neten, hogy mi a melanoma. Nagy nehezen megérti és elfogadja, hogy az in situ melanoma az más: időben lett eltávolítva, semmi dolga, meggyógyult – most lehet mondani -. Persze itt is árnyalt a kép, hiszen kialakult egy rosszindulatú daganata, amit nagy szerencsével ugyan, de eltávolítottak még időben, vagyis a tünetet megszüntették, de a háttérben azok a faktorok, melyek a daganat kialakulásához vezettek még mindig ugyan úgy ott vannak és lehet, hogy csak idő kérdése, hogy mikor jön egy másik melanoma, vagy egy más típusú daganat. Így a hivatalos orvoslás szerint Ádámnak semmi dolga, viszont szerintem annál több.
2. Vera: Clark II, Breslow 0,4mm melanoma került eltávolításra szintén szűrés alkalmából. Ezt a diagnózist az választja el az elsőtől, hogy a melanoma sejtek már átjutottak a bőr középső részébe (papilláris dermis), ahol már nyirok és vér erek is vannak, persze kisebb számban.
Így matematikai értelemben már nem lehet kizárni, hogy áttétes sejtek indulhattak el a műtét előtt a kiindulási daganatból, melyek a későbbiekben bárhol felüthetik a fejüket, de a gyakorlat más: nagyon kicsi az esélye, hogy ennek folytatása lesz.
Vera persze fellélegezhet valamelyest, de minden szó igaz rá, amit Ádámnál írtam, azzal a különbséggel, hogy nem volt olyan szerencséje és egy kicsit később fedezték fel a kezdődő melanomát, mert mondjuk túl sokáig vacillált, hogy elmenjen-e szűrésre.
3. Gyula: Clark III, Breslow 1mm melanoma került eltávolításra. Észrevette, hogy a hátán az egyik anyajegy fokozatosan változik: szabálytalan lett az alakja és az egyik fele sötétebb. Már hónapok óta látja, de nehezen tudott elszakadni a munkahelyéről, úgy a vizsgálattal (ezt már nem lehet szűrésnek nevezni, hiszen Gyulának már tünete volt) késlekedett.
Gyulánál a kiindulási daganat eltávolítása után, amikor az orvosa elolvasta a szövettani leletet és a fenti értékeket látta, őrszem nyirokcsomó biopsiát javasolt.
Ez azért javasolt ilyenkor, mert már nagyobb esélye van annak, hogy áttétes sejtek indultak el és erről szeretnénk meggyőződni, ugyanis ennek hatása van a továbbiakra.
Az őrszem nyirokcsomó az, ahol az esetlegesen elindult kóros sejtek elakadnak – ez a nyirokcsomó dolga.
Azokat a sejtek, amelyek esetleg a vérerekbe jutnak, nem fogja meg semmi, bárhova elkerülhetnek, de a melanoma eleinte inkább a nyirokutakban tud terjedni, így Gyulánál a hematogén terjedésre (vérerekben) még kicsi az esély, de kizárni nem lehet.
Jó, ha az őrszem műtét és a kiindulási melanoma műtétje között eltelik néhány hét, hogy a sejteknek legyen ideje megérkezni a nyirokcsomóba, mielőtt kivennék azt.
3/a. Az őrszem nyirokcsomóban nem találtak kóros sejteket. Ez csak azt bizonyítja, hogy ott nincsenek, de mindenképpen örömhír, mert így lehet bízni benne, hogy nincsenek áttétes sejtek sehol.
Gyula így sem dőlhet hátra, neki már tennivalója van, ha hosszú ideig tünetmentes akar maradni.
Gyulának ajánlaná fel a hivatalos orvostudomány az interferont, míg Ádámnak és Verának azt mondták volna, hogy nyugodjanak meg, semmi teendő nincs. Ezzel én nem értek egyet, ahogy azt már korábban (többször) is írtam.
3/b. Az őrszem nyirokcsomóban már kórós sejtek vannak. Ez azt bizonyítja, hogy kórós sejtek már elindultak a melanomából, mielőtt az eltávolításra került volna. Amit nem tudunk, hogy ezek a kóros sejtek csak a nyirokutakba kerültek-e be, vagy a vérerekbe is, és ha csak a nyirokba, akkor mind megérkeztek-e a nyirokcsomóba, mielőtt az eltávolításra került.
Pozitív őrszem nyirokcsomó esetén a legtöbb helyen a teljes block-disszekciót javasolják, vagyis az érintett régióból az összes többi nyiorkcsomó eltávolítását is, amelyeket szintén végignéznek, hogy érintettek-e.
Néhányan felvetik, hogy jogos-e az összes többi nyirokcsomó eltávolítása, hiszen nem véletlenül rakta oda őket a Jóisten vagy az evolúció. Erre nehéz válaszolni.
Gyulának ebben az esetben már komolyan kell venni az ügyet és nem ülhet karba tett kézzel reménykedve abban, hogy ő lesz az a szerencsés, aki megúszhatja.
Gyulának ilyenkor a hivatalos orvostudomány szintén az interferont javasolja.
4. magasabb Clark, Breslow értékek kimutatható távoli áttét nélkül.
Komoly a helyzet, ami sürgős és komoly tennivalókat jelent, de van remény mindaddig, amíg távoli áttét (tehát nem nyirokcsomó) nem jelentkezik.
Sok esetet láttam, amikor magasabb értékek mellett sem tért vissza a melanoma. Persze minél több időt töltenek a daganat sejtek az erek között a bőr mélyebb rétegeiben a kiindulási melanoma eltávolítása előtt, annál nagyobb az esély az áttét képződésre, de nem biztos. Ez már egyéni szerencse kérdése ilyenkor.
A hivatalos orvostudomány interferon kezelést javasol.
5. Van távoli, szervi áttét (máj, tüdő, agy, csont, bőr, stb.)
Itt a páciens már nagyon későn fordult orvoshoz és ez már a hivatalos orvoslás ügye (kemo, sugár, stb.).
Most azt igyekeztem röviden áttekinteni, hogy ki hogyan álljon a betegségéhez, míg a következő írásban azzal foglalkozom, hogy mit lehet tenni.
#1 by Nina on 2008. október 19. vasárnap - 15:43
Quote
Kedves Doktor úr!
Naponta többször is ránézek a blogra, hogy van-e ittt valami újdonság. A fenti felvezető után a következő bejegyzését szerintem sokan várjuk türelmetlenül, kérem ne várasson minket sokáig! :)
#2 by Maja on 2008. október 19. vasárnap - 16:20
Quote
Kedves Doktor Ur!
Én a saját bejegyzésemre vonatkozó írása után írtam egy hosszabb bejegyzést, de teljes mértékben egyetértek az ebben a bejegyzésben előttem íroval és várjuk többen az írásait!!!!!!!!!
Maja
#3 by Bogyó on 2008. október 20. hétfő - 11:54
Quote
Kedves Doktor Úr!
A mi esetünkben mint már mondtam Clark IV. nyirokcsomó áttéttel. Már nem csak az őrszem nyirokcsomók érintettek. Az első vizsgálatoknál az őrszem nyirokcsomókban 1 cm-nél kisebb elváltozások voltak kimutathatóak, de biopsziát nem csináltak. Kemoterápiás kezelést javasoltak. 5 nap kemoterápia, 3 hét szünet. A 3 hét alatt heti 3 interferon. Az 5. kenoterápia előtt már kitapintható volt az egyik nyirokcsomó elváltozás, melyből mintát vettek és a vizsgálat áttétet igazolt. Most jegyezték elő műtétre a testvéremet és úgy néz ki hogy a hat hónap kemoterápia felesleges volt, nem reagálta rá a szervezete. Szóval most előjegyezték műtátre ahol eltávolítják az összes alhasi nyirokcsomót és utána sugárkezelést javasolnak előreláthatólag.
Az lenne a kérdésem, hogy kiegészítő terápiának, vagy diétának javasol e valamit a Doktor Úr? Mert sajnos ez elöl a kérdés elöl nagyon elzárkóznak az orvosok!
Jelenleg úgy érezzük nagyon jó kezekben van a testvérem, de kételyem van afelöl hogy idáig helyesen jártak-e el a kezelő orvosai? Miért vártak 6 hónapot a vizsgálatokkal? Nem lehetet észrevenni menetközben hogy a kemoterápiára nem reagál?
Elég nehéz megbírkózni a kérdéssel hogy mindent megteszünk e a gyógyulása érdekében, hol van az a hely ahol a legjobb kezekben van?
Kérem, ha lehet blogon keresztül válaszoljon. Hátha tanulság lesz mindenkinek.
Köszönettel:
Bogyó
#4 by Judit on 2008. október 20. hétfő - 15:53
Quote
Tisztelt Doktor Ur!
Jó lenne,ha irna az Ön által helyesnek tartott alternativ kezelési eljárásokról is,mert sokunk számára hasznos lehet.
Köszönettel :Judit
#5 by Judit on 2008. október 21. kedd - 08:25
Quote
Kedves Bogyó!
Esetetekben már nem volt értelme biopsziát végezni,mert gondolom az UH-al már kimutatható volt az áttét.
A sentinel nyirokcsomó vizsgálatot csak akkor szokták megcsinálni,ha a melanoma bizonyos vastagságot már elért,de még fizikális vizsgálattal,vagy UH-gal nem mutatható ki a nyirokcsomó érintettsége.
Gyógyulást kivánok a rokonodnak!
Judit
#6 by Judit on 2008. október 21. kedd - 08:26
Quote
Tisztelt Doktor Úr!
A napokban láttam egy anyagot az interneten,Dr Simoncini budapesti előadását,amit Dr Dávid professzor forditott és kommentált.
Dr Simoncini onkológus professzor úgy gondolja,hogy a rákot gombás fertőzés okozza.A szervezet megfertőződik a candidával,és az immunrenszer meggyengülése folytán a gombák kezdenek szaporodni,koloniákat alkotnak.és ebből indul ki a daganat.Ő ezért a gombás fertőzést kezdte el kezelni.
Megfigyelte,hogy a kórházban a nővérek a kisbabák gombás szájfertőzését szódabikarbónátos oldattal kezelték,ésa babák szájából eltünt a gomba.
Ő a rákos betegeit 5 s nátrium-bikarbonát oldattal kezelve ért el sikereket.
Az oldatot infúzióban,vénásinjekciókkal,illetve lokalisan ,átöblitésekkel végezte.
Tüdőrákot gyógyitott meg infuzóval és inhalálással,Hólyagrákot katéteres átöblitésekkel,agydaganatot egy idegsebész segitségével,aki kanült vezetett be a koponyába a daganathoz és igy végezték a kezeléseket.
A film végén bemutatták a gyógyult betegeket is,akik elmondták,hogy teljesen tünetmentesek lettek.
Egy ausztrál fiatalember hajas fejbőrén egyszerre alakult ki a melanoma és a basalioma,az orvosok csak heteket adtak neki ,ő ma is él,és ő is nyilatkozott.
A melanomát 7 s jódoldattal kezelte,amitől meggyógyult.
Állitólag a psoriázist is ezzel a jódoldattal gyógyitja.
Hát én melanomát nem mernék ecsetelgetni,de van egy kollégám,akinek psoriázisa van,azt tervezzük,hogy csináltatunk gyógyszertárban jódoltatot,és ő azt használni fogja.Igy ebben az esetben hamar ki fog derülni,hogy hatásos-e.
Megkérném a Doktor Urat,hogy irja le a véleményét a leirtakkal kapcsolatban!
Judit
#7 by Judit on 2008. október 21. kedd - 15:35
Quote
Tisztelt Doktor Úr!
Úgy látom,hogy tegnap és ma csak én voltam a látogatója a blogjának,vagy másoknak egyenlőre nincs hozzáfűzni valójuk.
A cikkében megemlitette a teljes blokkdissectiót,ehhez szeretném hozzáfűzni az én tapasztalatomat.
Az édesanyámnak több mint 40 éve volt mellrákja.Abban az időben még nem volt ilyen felvilágositó propaganda,hogy ha daganatot találunk a mellünkben,akkor azonnal orvoshoz kell forduljunk.
Szűrővizsgálatok pedig még nem is léteztek.
Édesanyám május környékén vette észre a zöld diónyi daganatot a mellében,megmutatta orvosnak,aki műtétet javasolt.
Ő úgy gondolta,hogy jön a nyár,megyünk a Balatonra,nem akarta,hogy a fürdőruhából esetleg kilátszon a műtét helye,igy elhalasztotta a műtétet szeptemberre.
Szeptemberben befeküdt a kórházba,ahol észlelték,hogy a daganat már sokkal nagyobb,és nem csak egy van,hanem több,és kiágaznak a hónalji nyirokcsomókba.Az egész mellét el kellett távolitani,és az összes hónalji nyirokcsomóját is.De ez a radikális műtét mentette meg az életét.Műtét után még sugárkezelést is kapott a területre,de kemoterápiára nem volt szükség.
Ezután még majdnem 25 évet élt,ma már nincs köztünk,de a halála teljesen más okból következett be,a rákból teljesen kigyógyult.
Ezzel a levelemmel azt akartam érzékeltetni,hogy a teljes blokkdissectió,ha még csak itt vannak a rákos sejtek megmentheti az ember életét.
Üdvözlettel: Judit
#8 by Andrea on 2015. május 17. vasárnap - 15:21
Quote
Jobb vadlimon volt egy anya jegy amit ez ev januarjaban megmutottek ,a szovettan sajnos rossz lett ,igy most aprilisban sentinel orszem nyirokcsomo mutet is megvolt ,mutet utan azt mondta az orvos minden rendben ,varratszedeskor kozolte megint nem jo a szovettan 4mm es a tumor ,szerinte nem kell muteni Introna adg emelessel megoldhato a dolog ,borgyogyasz szerint mutet szukseges , mar teljessen tanacstalan vagyok ,mert mindenki mast mond ,kerem az on tanacsat ,koszonom